Łódź ul. Pabianicka 119/131

kontakt@netmi.pl

Pozycjonowanie stron internetowych

Trudno znaleźć w słownikach naszego rodowego, czyli polskiego języka słowo "pozycjonowanie". Nie ma też odpowiedzi w Google na hasło "etymologia słowa pozycjonowanie". Intuicyjnie więc można domniemywać, że wprowadziło je do naszego świata właśnie Google. Intuicyjnie też można stwierdzić, że polskim wyrazem pokrewnym jest "pozycja", co potwierdza: Wikipedia

Ze słowem "pozycja" już łatwiej, bo synonimów jest dużo i te najbardziej zbliżone do "pozycjonowania stron internetowych" to: ulokowanie, lokalizacja, miejsce, położenie. Można więc stwierdzić, że sprawa wiąże się z usytuowaniem strony www w gąszczu przeglądarki. Jak przeogromny jest to gąszcz każdy widzi wyszukując najdrobniejszą informację. Klikając np. słowo "dom" mamy około 1 650 000 000 wyników w Google.

Taka obfitość tekstu może być drogą przez mękę dla każdego kto chce tylko "luknąć" i szybko znaleźć odpowiedź na interesującą go sprawę. Taki internauta chce informacji wyczerpującej, prostej i jasnej bez niedomówień, zawiłości i pisanej potocznym językiem, ale z należytą starannością gramatyczną. Z drugiej strony są dostarczyciele informacji. Im też zależy, aby ich informacja szybko dotarła do zainteresowanego internauty i żeby jej treść go zadowalała.

Kluczem do osiągnięcia stanu satysfakcji obu stron jest profesjonalnie opracowane narzędzie do publikowania tekstu w Internecie, a mianowicie strona internetowa. Można więc stworzyć kryteria jakim powinna odpowiadać strona internetowa z punktu widzenia użytkownika jak i z punktu widzenia realizatora. Te dwa spojrzenia na stronę godzą ze sobą jej twórcy – fachowcy z grupy zawodów informatycznych tacy jak np.: programiści-webmasterzy, graficy, copywriterzy.

Okazuje się, że pięknie wyglądająca strona internetowa i cenna jej zawartość to nie wszystko, bo jak wspomniano wyżej użytkownicy cenią też to, że mogą szybko znaleźć informację. Internauta rzadko ogląda więcej niż 5 maksymalnie 10 stron Internetu, nie poświęca więc wiele czasu na search. Na ten istotny atrybut jakim jest sprawne odnajdywanie właściwych treści ma wpływ uplasowanie strony www na wysokich miejscach na stronach wyszukiwarki.

Temat jest na tyle złożony, że musi go opracować fachowiec – pozycjoner, a usługi przez niego świadczone to pozycjonowanie stron. Pozycjonowanie sprawia, że stronę użytkownik szybko odnajdzie i wyszukiwarka ją rozpozna.

Google to algorytm który musi zrozumieć naszą treść przekazu. Pozycjoner musi więc wiedzieć jak działają wyszukiwarki, znać ich techniczne wymagania, dobierać słowa czy frazy klucze, umieszczać linki zewnętrzne i wewnętrzne.

Pozycjonowanie jest składową całości prac, które funkcjonują pod nazwą SEO (Search Engine Optimization). Dopiero gdy włączą się takie działania jak: social media, mailing, content marketing, analityka zaczyna "silnik wyszukiwarki" osiągać swą moc. Strona internetowa jest w pełni zoptymalizowana, czyli jest nie tylko widoczna na pierwszych miejscach w komputerze, ale też na innych urządzeniach typu smartphone, tablet, czyli responsywna, prosta w obsłudze. Ponadto jest interesująca i szybko się ładuje.

Strona też zaczyna "żyć" tzn. ma dużo odsłon, co przekłada się na wymierne korzyści jej właściciela, w postaci zwiększenia sprzedaży, umocnienia pozycji na rynku, czy ugruntowania marki. Ten ruch na stronie oznacza, że podstawowy i najważniejszy cel optymalizacji SEO został osiągnięty. Oznacza to też pogodzenie interesów właścicieli stron i użytkowników Internetu.

Należy jeszcze zaznaczyć, że każda strona internetowa musi spełniać również odpowiednie standardy prawne np. zawierać mechanizm "ciasteczek", ponad to musi posiadać zabezpieczenia przed włamaniami, mieć zdolność tworzyć kopie zapasowe itp. Wiele jest więc zadań przed twórcami, aby strona okazała swą moc.